Eventyret om da Snehvit ble syk

Som dere vet er jeg opptatt av endringer som fører til forenklinger, forbedringer og fornyelse – uansett type organisasjon; privat, offentlig, produksjon, tjenesteytende, osv… Dette eventyret om da Snehvit ble syk har rot i virkeligheten:

Midt på natten, en vanlig hverdag, fikk Snehvit voldsomme hodesmerter. Jeg (Snemannen) ordnet med noen paraset og litt vann som Snehvit villig svelget. Noen timer senere våknet jeg av at Snehvit var urolig og følte økende hodesmerter. Snehvit har alltid hatt migrene, men sjelden i mer enn 2 – 4 timer. Nå ville hun ha imigram (siste utvei for å fjerne smertene). Det fikk hun.

Tidlig på formiddagen (ca 09:20) var Snehvit så syk at Snemannen sa: Jeg må kjøre deg på legevakten i Snebyen. Snehvit ville gjerne, men klarte ikke å komme opp fra senga. Snemannen ringte da Legevakten i Sneby. I 23 minutter hørte Snemannen følgende svar: “Ikke legg på – vi hjelper deg så snart som mulig”.

Da ble Snemannen skikkelig sint (og redd), og ringte 113 som svarte omgående med en hyggelig og kompetent mann. Han stilte noen korte spørsmål. I løpet av mindre enn 30 sekunder ble beslutning tatt: “Vi sender omgående en ambulanse med lege og nødvendig utstyr”. 14 minutter senere var ambulanse og lege på plass, altså hos Snehvit. Legen i ambulansen bestemte å kjøre Snehvit på Legevakten i Sneby.

Snehvit lå nesten 4 timer på Legevakten i Sneby før det kom en lege. Legens konklusjon: “Du må omgående på Sneby Sykehus – dette kan være alvorlig”. Snehvit og Snemannen hadde hatt en anelse om dette i et halvt døgn. Hvorfor tok det så lang tid å få dette bekreftet?

Nå har Snehvit ligget på Sneby Sykehus i mer enn 3 døgn. Ok – mange undersøkelser har blitt foretatt. Bra! Samtidig har fortsatt ikke Snehvit fått svar på hvorfor (årsaken(e)) hodesmertene fortsatt er sterke.

Bottomline: Jeg/ Snemannen mener at helsevesenets tjenester ikke fungerer godt nok. Snehvit kunne vært død pga den sene prosessen fra Snemannens telefon til Snebys Legevakt via 113, Legevaktens “sløsing” med tid, osv… nevnt ovenfor. Alvorlige sykdommer og nødsamtaler MÅ tas mer på alvor. Budsjettkutt og andre unnskyldninger er ikke akseptabelt når det gjelder liv og død. Skjerping er nødvendig! Jeg gidder ikke å gjenta mitt hovedbudskap for forenkling, forbedring og fornyelse. Hvis du har fulgt med på mine blogger så burde dette sitte i ryggmargen din.

Jeg jobber for et firma hvor LEAN  er # 1 for markedsføring og gjennomføring av programmer og kurs. Dette synes jeg er ok! LEAN er det siste moteordet for endringer som fører til forenklinger, forbedringer og innovasjon. Samtidig kommer LEAN til å bli nok et “moteord” for endringer som … osv.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *